De auteurs zijn Yvonne van der Kroft en Ria Doolaard. Beiden hebben jarenlange ervaring als docent en stage coördinator bij diverse beroepsopleidingen.
Tijdens hun werkzaamheden in het beroepsleven en via de bedrijfstrainingen van Etiquette à la carte kwamen zij er tot hun verbazing achter dat er helemaal geen boeken bestaan met moderne en toegankelijke informatie over de diverse vormen van eigentijdse etiquette in het maatschappelijke en zakelijke verkeer in al zijn variëteit. Wat er bestond was traditioneel, achterhaald vaak en zeker niet toegesneden op een snel veranderende samenleving vol nieuwkomers uit andere culturen met hun eigen gebruiken.
Beide auteurs zijn zowel nationaal als internationaal actief. Via de Nederlandse vrijwilligers organisatie PUM vliegen zij regelmatig over de wereld om daar een bijdrage te leveren aan het onderwijs en bedrijfsleven. Tevens verzorgen zij voor alle vrijwillige experts de training ‘Adviseren in interculturele context’.
Ria Doolaard
Zakelijke etiquette speelt een essentiële rol in het bedrijfsleven. Het is niet alleen belangrijk om een opdrachtgever “binnen te halen” maar ook om hem of haar te behouden.
In de zakenwereld moeten goede manieren, correct gedrag, respect en aandacht voor uw opdrachtgever vanzelfsprekend zijn. Tevens geeft dat een ondersteuning voor je eigen zelfvertrouwen.
Yvonne van der Kroft
We reizen steeds vaker en verder, verleggen onze grenzen en gaan op zoek naar andere culturen.
Ook in andere landen is het belangrijk om respect te tonen voor de plaatselijke bevolking en hoe mensen met elkaar omgaan. Dit kan per land en van cultuur tot cultuur zeer verschillen. Wereldwijd bestaan er namelijk ontelbare regels over omgangsvormen en communicatieve gedragingen.